سؤالات فارسی سوم راهنمایی"فصل سوم"
سؤالات فصل سوم کتاب فارسی سوم راهنمایی
1- معني لغتهاي مشخص شده زير را بنويسيد.2/5نمره
الف)هر چه در وجود است همه صنع خدای تعالی است.1-.............. 2-...................
ب)نه همه مستمعی فهم کند این اسرار. 3-...............
ج)ماه و خورشید مسخر کند و لیل ونهار. 4-..............
د)از سریر ملک وی هیچ خبر ندارد. 5-...............
2-عبارت های زیر را به نثر روان بنویسید.4نمره
الف)نعمتت بار خدایا زعدد بیرون است شکر انعام تو هرگز نکند شکرگزار
.........................................................................................................................................
ب)آفرینش همه تنبیه خداونددل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
......................................................................................................................................
ج)پس اندر این آیات تفکر کن.
............................................................
د)چشم باز کن تا عجایب بینی که مدهوش و متحیّر شوی.
.............................................................................................
3- گزینه صحیح را مشخص کنید.4نمره
₀کدام ویژگی از ویژگی های نثر کهن فارسی نیست ؟
الف- کوتاهی جمله ها⃝ ب- فراوانی فعل ها ⃝ ج- تکرار فعل ها⃝ د- کم بودن صفت⃝
₀کدام جمع ، با بقیه فرق دارد ؟
الف- نباتات⃝ ب- معادن⃝ ج- جواهر⃝ د- انواع⃝
₀- در کدام گزینه آرایه ی تشبیه نیست ؟
الف- خواب جهالت ⃝ ب- چراغ دانش⃝ ج- خوشه ی زرین⃝ د- حقه ی یاقوت انار⃝
₀- مفرد کدام جمع ، غلط است ؟ الف- مواعظ : موعظه⃝ ب- الوان : لون⃝ ج- اسرار : سر د⃝ د- مناظر : نظر⃝
₀- کتاب « کیمیای سعادت » از کیست ؟ الف- احمد غزّالی⃝ ب- محمد غزالی ⃝ ج- خواجه نصیر⃝ د- ابن سینا⃝
₀- هر یکی را آن چه به کار باید داد ، یعنی ..
الف- به هر کسی آن چه که لازم دارد باید داد.⃝ ب- هر کس آن چه را که لازم داشت به دیگری داد⃝
ج- به هر یک آن چه لازم داشت داد ⃝ د- هر کس آن چه را لازم دارد باید به دیگری بدهد⃝
₀کلمات کدام گزینه متضاد هستند ؟
الف- رعد و برق⃝ ب- جواهر و معادن⃝ ج- برّ و بحر⃝ د- مدهوش و متحیّر⃝
₀- کدام گزینه با دیگر گزینه ها متفاوت است ؟
1- خوشه ی زرین⃝ 2- تماشای بهار⃝ 3- میوه ی الوان ⃝ 4- نقش عجیب⃝
٤- درجاهای خالی کلمات مناسب بنویسید.2/5نمره
الف) هدف از شعر تعلیمی ، رسیدن به ......................................... است.
ب) - دامنه ی شبکه ی معنایی گسترده تر از.............است.
ج)- در بیت « تا کی آخر چو بنفشه ، سر غفلت در پیش حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار » بنفشه نماد.................... و نرگس نماد.................................. است.
د)شعر تماشای بهار از بخش.............. کلیات سعدی می باشد.
5- چهار بیت ازشعر«تماشای بهار» را بنویسید.2نمره
دانش آموزان عزیز دست حق یارتان
سلام؛